Wanneer je wil presteren, ervaar je meestal wat stress of angst. Deze zorgt er onder andere voor dat je je goed voorbereidt en focust, waardoor je op cruciale momenten kan laten zien wie je bent en wat je kan.
Faalangst daarentegen wordt gekenmerkt door te veel angst en stress. Hierdoor ga je bijvoorbeeld trillen, stotteren of krijg je een black-out. Faalangst beïnvloedt ook jouw denken over jezelf en anderen, vb. anderen kunnen dat beter dan ik, ik ga dit nooit kunnen, anderen vinden mij niet interessant... Deze angst houdt je eerder tegen dan dat ze je motiveert.
Wij gaan samen met jou op zoek naar datgene dat jou opnieuw het nodige zelfvertrouwen geeft om die faalangst aan te pakken.
Naast individuele begeleidingen zijn ook groepstrainingen en vormingen over dit thema mogelijk.
Cognitieve faalangst:
Cognitieve faalangst heeft vooral te maken met jezelf willen bewijzen op intellectueel vlak. Dit kan zowel in een school- of werkcontext zijn. Je kan bijvoorbeeld zodanig veel schrik hebben voor een presentatie, dat je er al dagen van tevoren fysieke klachten van hebt. Ook al bereid je alles heel goed voor en weet je perfect wat je wil vertellen, eens je vooraan staat, sla je alles door elkaar.
Sociale faalangst:
Als je sociale faalangst ervaart, ben je bang om op sociaal vlak afgewezen te worden. Je bent dus bang om te falen in sociale situaties. Zo is het voor jongeren belangrijk om bij een groep te horen. Op die manier ontwikkelen ze hun identiteit. Ook volwassenen zijn vaak bezig met hoe ze overkomen en wat de ander van ons denkt.
Motorische faalangst:
Motorische faalangst merkt men bij bewegingsopvoeding, handvaardigheid, techniek. Fysiek is men wel in staat om bepaalde opdrachten te doen, maar door de angst en een gebrek aan zelfvertrouwen lukt men er niet in om dit tot een goed einde te brengen.
Vaak hebben mensen te maken met een combinatie hiervan. Je kan bijvoorbeeld bij het geven van een lezing of een spreekbeurt zowel te maken hebben met cognitieve als sociale faalangst.
Eerst en vooral luisteren we naar jouw klachten: waar heb je voornamelijk last van? In welk situaties doet het zich voornamelijk voor? Bij wie kan je terecht als je het moeilijk hebt? Daarna gaan we na wat je concreet wil bereiken. We verkennen die situaties waar je minder of geen last ervaart. Welke gevoelens gaan hier dan mee samen? Wat doe je precies op die momenten? Welke gedachten helpen jou om met die angst om te gaan?
Iedereen heeft zo zijn eigen manieren om met stresserende gevoelens om te gaan. We bekijken samen hoe je dit aanpakt en wat het beste werkt voor jou. Aanvullend reiken we ademhalingsoefeningen, relaxatie- en visuele technieken aan waardoor je meer controle krijgt over de stress in je lichaam.
We nemen ook je gedachtepatronen onder de loep. In stresserende situaties lukt het namelijk minder goed om helder te denken. Vaak vervalt men dan in alles of niets denken, doemdenken, of andere gedachten die je niet helpen op dat moment. We gaan samen op zoek naar jouw helpende gedachten.
Soms kunnen we situaties ook aanpakken door eens iets anders te doen. Mensen met een passieve vorm van faalangst bijvoorbeeld kunnen gebaat zijn met extra ondersteuning bij hun studiemethode of manier van presenteren. Zo weten ze beter hoe ze iets kunnen aanpakken of hoe ze overtuigend voor een groep kunnen staan. Op die manier is het makkelijker om te denken dat je goed voorbereid bent, waardoor je je rustiger en zelfzekerder voelt.
Daarnaast inspireert Carol Dweck ons ook met haar mindset theorie. Een op groei gerichte mindset helpt ons om stap voor stap te groeien naar een positiever zelfbeeld en dus meer zelfvertrouwen!
De cliënt kiest zelf welke manier van aanpak, methodieken en oefeningen hem liggen. Hij bepaalt het tempo en de richting van de gesprekken. De therapeut beschikt over de know-how om de cliënt stap voor stap naar zijn doel toe te laten werken.